Terdapat beberapa definisi atau takrif kepada perkataan “Projek”. Salah satu definisi yang agak menarik ialah yang dibuat oleh Project Management Institute atau ringkasnya PMI. PMI ialah antara organisasi profesional yang terulung di dunia dalam bidang pengurusan projek. Ianya dianggotai oleh para Pengurus Projek Profesional yang pada masa ini mempunyai keahlian melebihi setengah juta daripada lebih 170 negara diseluruh dunia. Ianya mempunyai ibu pejabat di Amerika Syarikat dan merupakan badan yang sangat berpengaruh dalam mempelopori kaedah dan piawaian dalam bidang pengurusan projek.
Menurut definisi PMI dalam Project Management Book of Knowledge PMBOK@Guide :
"A Project is a temporary endeavour undertaken to create a unique product or service”
Bermaksud:
Sesuatu projek adalah satu usaha sementara yang dilaksanakan untuk mencipta satu produk atau perkhidmatan yang unik.
Menurut definisi ini projek merupakan suatu usaha sementara kerana ianya terikat kepada suatu tarikh permulaan dan penamat. Segala aktiviti yang dijalankan bertujuan untuk menghasilkan sesuatu hasil kerja atau deliverable seperti barangan atau perkhidmatan.
Selain itu, terdapat pula definisi projek yang lebih ringkas daripada Kamus Webster iaitu:
“Project is a planned undertaking”
Bermaksud:
Projek adalah tugasan yang terancang.
Ringkasnya, dalam bahasa yang mudah difahami; projek adalah suatu tugasan atau usaha yang dirancang untuk menghasilkan sesuatu produk atau perkhidmatan yang diinginkan.
Sesuatu tugasan dianggap sebagai suatu projek jika mempunyai tiga komponen berikut:
- keperluan spesifik yang perlu dipenuhi – objektif, ekspektasi dan produk/perkhidmatan yang perlu dihasilkan,
- mempunyai tempoh pelaksanaan tertentu – tarikh mula dan tarikh siap ditetapkan, dan
- Bajet - sumber kewangan untuk menanggung kos sumber manusia, pembelian peralatan, bahan, servis, dan semua kos yang perlu dibelanjakan untuk menyiapkan projek.
Komponen Projek |
Contoh projek ialah:
- membina bangunan rumah, sekolah, jambatan atau pejabat
- projek pembuatan seperti pengeluaran kereta atau barangan
- pembangunan sofwer untuk Sistem Perakam Keluar Masuk Pejabat
- penyediaan Pelan Pemulihan Malapetaka (Disaster Recovery Plan)
Kadangkala kita keliru antara projek dengan tugasan yang dilakukan setiap hari. Tugasan harian seperti melayan pelanggan, menjawab surat-surat yang diterima, menjilidkan surat dalam fail, membuat penyelenggaraan sistem dan lain-lain kerja berulang adalah aktiviti-aktiviti yang berjalan secara rutin setiap hari. Walaupun aktiviti tersebut perlu dilakukan untuk mencapai sesuatu tujuan, namun ianya tidak terikat dengan tarikh mula dan tarikh siap, malah tidak memerlukan sejumlah bajet yang diperuntukan khas untuk menyiapkan tugasan tersebut.
Contoh aktiviti bukan projek ialah:
- Membuat salinan backup sistem setiap hari
- Membersihkan bangunan pejabat setiap minggu
- Menyusun buku di perpustakaan
- Merekodkan dan memfailkan surat-surat kedalam fail
Projek seumpama makhluk hidup yang mempunyai kitaran hayat, bermula dari peringkat kelahiran, kemudian terus ke peringkat perancangan dan memuncak dengan peringkat pelaksanaan sehingga akhirnya peringkat penutup. Peringkat atau fasa-fasa yang berturutan ini dikenali sebagai Kitaran Hayat Projek atau Project Lifecycle.
Kitaran hayat projek |
Sumber: Clifford F. Gray & Erik W. Larson. (2006). Project Management the Managerial Process. (3rd ed.) McGraw Hill.
No comments:
Post a Comment